Wednesday 5 November 2014

Nama dalam bahasa jepun yang unik, Arigato =)


Assalamualaikum,

moshi moshi, apa khabar semuanya, 



apakah anda suka dengan bahasa jepun? saya rasa tertarik dengan keunikan budaya dan juga bahasa jepun. rasa macam bulat-bulat ja perkataan yang keluar dari mulut orang jepun tu bila mereka bercakap. kawai. 

oh saya juga peminat cerita jepun yang berunsurkan penyiasatan seperti conan, The Death Note dan banyak lagi cerita menarik. tentunya lihatlah pada yang baik-baik sahaja ya! 

budaya makanan orang jepun pun sangat menarik. ada sushi .







ada makanan bekal yang sangat kreatif-mereka gelar bento. 



ada okonomiyaki-serius sedap saya makan sampai mau lagi!

budaya jepun yang perlu anda tahu:

  • Makanan Nasi sebagai makanan utama.Biasanya makan makanan dengan menggunakan penyepit. Kurang suka makan makanan yang pedas dan berminyak. Contoh masakan jepun, sushi, Ocazuke (nasi) dan Yakimeshi (nasi goreng).
  • Pakaian Kimono (sesuatu yang dipakai) merupakan pakaian rasmi negara Jepun. Terdapat 2 jenis kimono iaitu: a) Kimono Furisode (dipakai wanita belum berkahwin) b) Kimono Tomesode (dipakai wanita telah bersuami) Kebiasaannya, orang Jepun memakai baju moden seperti t-shirt, dan skirt. Baju tradisional hanya dipakai ketika upacara istimewa atau perayaan penting sahaja.
  • Perayaan Perayaan utama bagi orang Jepun ialah Perayaan Tahun Baru. Sebelum perayaan, mereka berkirim poskad tahun baru untuk bertanya khabar sanak saudara. Biasanya disambut sepanjang tiga hari iaitu sehingga 3 hari bulan Januari.
saya pun ada nama dalam bahasa jepun, 

小泉 Koizumi (small spring of water) 小百合 Sayuri (small lily)

bunyi macam bunga ja,




kalau yang berminat nak tahu nama anda versi jepun, sila klik link di bawah.


ok arigato!





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...