Tuesday 4 August 2015

5 Kebiasaan yang sering dilakukan punca Diabetis (Kencing Manis)






Penyakit diabetis seperti yang ramai sudah tahu ianya berkait rapat dengan penyakit keturunan dalam keluarga, tetapi apa yang lebih penting adalah penyakit ini bukanlah semata-mata penyakit yang berpunca daripada warisan keluarga, penyakit diabetis juga disebabkan oleh gaya hidup tidak sihat sekaligus membawa kepada perubahan diet makanan yang tidak seimbang. Dahulu dan sekarang penyakit jantung adalah merupakan musuh nombor satu dalam masyarakat kerana penyakit ini sangat mudah menyerang, tambahan dengan kitaran hidup dan pemakanan yang serba "instant" atau segera. Kini penyakit diabetis pula sering ditakuti.

Jika anda adalah pesakit atau cenderung kepada penyakit diabetis, ikuti apakah yang boleh menjadi punca kepada penyakit  ini. 

Berikut adalah antara 5 kebiasaan yang sering berlakunya penyakit diabetis, antaranya ialah :

Suka mengambil minuman kordial

Minuman kordial mempunyai banyak kalori dan kandungan gula. Jadi tips yang terbaik adalah mesti mengawal atau menghadkan minuman seperti soda atau minuman dalam tin kerana ianya akan meningkatkan risiko terkena penyakit diabetis selain penyakit kegemukan atau obesiti.

Selalu lambat makan

Adakah anda tergolong dalam kalangan orang yang sengaja atau gemar melengah-lengahkan waktu makan? ianya merupakan kebiasaan yang tidak sihat kerana perut yang lapar akan menggalakkan terjadinya penyakit kencing manis. Lewat makan akan menurunkan atau membuatkan kandungan gula dalam darah akan menjadi tidak seimbang.

Tidak makan makanan berserat

Sikap tidak mahu makan makanan berserat seperti pisang, betik dan sebagainya boleh menyumbang kepada diabetis dan juga sistem pencernaan akan terganggu. Sembelit dan pembuangan air besar menjadi yang bermasalah menjadi masalah yang kian teruk. Jadi jangan malas-malas makan buah-buahan dan makanan berserat ya!

Kerap makan di tengah malam

Makan pada waktu malam boleh tetapi menjadi masalah jika makan pada waktu di luar kebiasaan seperti di tengah malam. Penyakit sukar tidur ada kaitan rapat  dengan diabetis, apabila seseorang sukar tidur menjadikan mereka kerap terjaga di tengah malam dan selalunya akan merasa lapar sehingga makan dengan kadar yang banyak . ianya satu tindakan yang salah kerana makanan yang baru dimakan setelah tidur semula tidak dapat dicerna atau dihadam dengan baik.

Tekanan

Jika anda mempunyai sejarah keluarga yang menghidap diabetis, anda perlu bijak mengawal tekanan emosi agar tidak menjejaskan kesihatan diri. Hormon tekanan iaitu kartisol berupaya untuk pengaruhi tahap gula dalam darah hingga mampu cetuskan penyakit kencing manis atau diabetis.


Justeru itu, mulakan gaya hidup yang sihat supaya kita semua kuat untuk melakukan ibadah dan kerja seharian yang memerlukan kekuatan fizikal serta mental. 

Jika anda  adalah pesakit kencing manis, USAH berputus asa! Allah swt ciptakan penyakit mesti ada penawarnya. Usahalah untuk mencari penawar yang terbaik sesuai dengan kemampuan diri. Pesan saya, jangan hanya menunggu dan meminta kesembuhan penyakit tetapi pada masa yang sama tidak melakukan ikhtiar atau usaha untuk menyembuhkannya. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...